Remove this ad

Lead

Sep 18 13 7:04 PM

Tags : :

Nederland, 18-09-2013

Vanavond vanaf 19:00 uur is het wereldwijd mogelijk om het nieuwe mobiele besturingssyteem iOS 7 van Apple te downloaden. Er zijn een hoop nieuwe functies, maar wat moet je in weten over de nieuwe iOS?

Welke apparaten kunnen iOS 7 draaien?

De iPhone 4, 4S en 5 kunnen iOS 7 draaien, maar ook de iPad 2 en hoger, de iPad Mini en de laatste generatie iPod Touch. Het systeem wordt standaard geïnstalleerd op de iPhone 5S en iPhone 5C.

Toch kunnen niet alle apparaten gebruik maken van alle nieuwe functies van iOS 7. De panoramafoto's zijn alleen beschikbaar voor iPhone 4S of latere modellen. Vierkante foto's kunnen niet gemaakt worden met een iPad. De nieuwe camerafilters zijn alleen beschikbaar voor de iPhone 5, 5S en 5C en de laatste generatie iPod Touch.

Natuurlijk is verder de iPhone 5S het enige toestel dat de nieuwe vingerafdruktechnologie ondersteunt. Hiermee is de telefoon te versleutelen door middel van één of meerdere vingerafdrukken.

Wanneer is de update beschikbaar?

Woensdag 18 september om 19.00 uur Nederlandse tijd is iOS 7 wereldwijd beschikbaar. De update verschijnt dan zowel in de systeeminstellingen op het apparaat (mits verbonden met een wifi- of 3g-verbinding. Ook is het mogelijk om het apparaat met een pc of Mac te verbinden en via iTunes de nieuwe software binnen te halen.

Wat gaat er grofweg veranderen?

De algemene look van iOS 7 is behoorlijk veranderd. De icoontjes zijn daar het meest opvallende voorbeeld van. Zo ogen deze platter; een nieuwe designtrend die 'flat design' wordt genoemd. Ook zijn de lettertypes dunner geworden. Toch zal in de basis elke iOS-gebruiker zich thuis voelen na deze update. Apple heeft in principe weinig veranderd aan het thuisscherm en de manier waarop apps worden getoond.

Toch zijn er wel een paar aanzienlijke verschillen 'onder de motorkap'. Zo is de multitaskingfunctie van iOS op de schop gegaan. Voorheen werden apps 'bevroren' wanneer deze niet werden gebruikt. Enkele apps hadden wel een pushnotificatiefunctie maar draaiden niet volledig op de achtergrond zoals dat bij bijvoorbeeld Android-apps wel het geval is.

Niet alle apps gaan continu op de achtergrond draaien. Games zijn hier een voorbeeld van. Maar gebruikelijke apps zoals mail, Facebook, Twitter en webpagina's wel. Het is nu ook mogelijk om tussen 'live apps' te schakelen op een vernieuwd scherm, vergelijkbaar met de manier waarop de Safari-browser je van webpagina naar webpagina laat springen.

NUtech heeft al een hands-on met het nieuwe besturingssysteem gehad. Onze eerste bevindingen en grondig overzicht van alle nieuwe functies kun je hier lezen.

Er is nu écht multitasking, en heeft dat gevolgen voor mijn batterij?

Nu iOS 7 multitasking vrijwel volledig ondersteunt, kan de zorg bestaan dat de batterij van een iPhone, iPad of iPod erop achteruit gaat. Volgens Apple zou het vernieuwde besturingssyteem geen nadelige effecten moeten hebben op de levensduur van de batterij.

Toch hebben de gebruikers die de vroege versie van iOS 7 al hebben getest, bericht dat in veel gevallen het besturingsysteem de batterijduur niet bepaald ten goede komt. Sommigen melden zelfs aanzienlijk tegenvallende resultaten.

Dat probleem schijnt echter opgelost te zijn door een verse versie van iOS 6 te installeren en daarna direct iOS 7 eroverheen. Het is dus afwachten wat de uiteindelijke versie met de batterij van de apparaten zal doen.

Wat is AirDrop?

Een van de nieuwe functies waar Apple trots op is, is AirDrop. Hiermee kunnen iPhone-, iPad- en iPod-gebruikers makkelijk via bluetooth of wifi foto's en andere bestanden zoals contactpersonen uitwisselen. Hiervoor is het niet nodig om de apparaten tegen elkaar aan te houden zoals dat met nfc-technologie (near field communication) het geval is in toestellen van concurrenten als Samsung.

Zo moet het mogelijk zijn om makkelijk een bestand vanuit apps direct met een persoon delen, maar ook met een hele groep. Dat bestand komt dan meteen in de juiste app te staan en wordt versleuteld zodat de dataoverdracht veilig is.

Voor het gebruik van AirDrop is echter wel een iPhone 5 of hoger, een laatste generatie iPad, iPad Mini of laatste generatie iPod Touch nodig én een iCloud-account.

Bron: N.nl

Geef degene waar je van houdt vleugels om te vliegen,
een basis om terug te komen en redenen om te blijven.
(Dalai Lama)

Quote    Reply   
Remove this ad
Remove this ad

#1 [url]

Sep 19 13 8:53 AM

Re: Apple IOS 7.0

Mijn antieke kladblok, agenda, ereader, mp3 speler en mailclient draait op IOS 5. Ik heb hem ff 'behandeld' zodat er wat meer mee kan en denk dat hij nog jaren meegaat. IOS 7 trekt hij niet maar wat dondert het zolang het ding met 64GB gevuld kan worden.

Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
732 GI
stupor mundi

Quote    Reply   

#2 [url]

Sep 19 13 10:40 AM

Dat is godverdomme fijn, nieuwe versie van i-tunes geïnstalleerd vervolgens mijn i-phone 4 aangesloten en nu heb ik die nieuwe firmware maar al mijn contacten, muziek en apps zijn pleite, evenals op de nieuwe i-tunes die op mijn laptop staan. Herstellen lukt niet en reserve kopieën zijn er ook niet meer.

Barbarisme bestrijden met beschaving is gedoemd tot mislukking

Quote    Reply   

#3 [url]

Sep 22 13 1:12 PM

Waarom heb je niet eerst een backup gemaakt???

Gisteren heb ik een iPhone 4s van mijn tante van een update voorzien.
Eerst een backup in de iCloud gemaakt. Het ding begon te zeiken over een iCloud mailaccount wat ik natuurlijk niet ging aanmaken want ze heeft al een mailadres. De Applemeuk bleef maar emmeren maar uiteindelijk kon ik toch een backup maken. Omdat ik het niet vertrouwde i.v.m. de vele foto's op het toestel heb ik voor de zekerheid een backup op een laptop gemaakt via i-tunes. Zelf werk ik dus helemaal niet met iCloud want ik moet het niet.

Geprobeerd te updaten via i-tunes en de laptop, werd nada, een 3041 melding (bleek een verbindingsprobleem met de updateserver)
Vervolgens de trage weg van de update rechtstreeks op de telefoon. Duurde ruim anderhalf uur maar verder geen problemen. Ik hoefde zelfs geen backup terug te zetten.

Het zaakje zag er best aardig uit maar ik zie zelf geen reden om van iPod te veranderen. IOS 5x loopt er prima op en de apps die ineens niet meer werken gooi ik er zonder scrupules af..

Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
732 GI
stupor mundi

Quote    Reply   

#4 [url]

Nov 29 13 10:08 AM

droef wrote:
Dat is godverdomme fijn, nieuwe versie van i-tunes geïnstalleerd vervolgens mijn i-phone 4 aangesloten en nu heb ik die nieuwe firmware maar al mijn contacten, muziek en apps zijn pleite, evenals op de nieuwe i-tunes die op mijn laptop staan. Herstellen lukt niet en reserve kopieën zijn er ook niet meer.

Ook bij Apple geldt: Het is een computer dus maak altijd een dubbele backup.
Desnoods in de Apple cloud.

Ik zou daar in elk geval ook goed ziek van zijn. Om zulke taferelen te voorkomen heb ik zelf tegenwoordig enkele losse 2,5"hdd van 2TB waarop mijn digitale gegevens en goederen geparkeerd staan. Bovendien hanteer ik nog een papieren backup voor contacten en afspraken. Die start altijd op.

Niettemin begin ik toch te merken dat mijn iPod Antiek aan slijtage onderhevig is. De knop op het scherm reageert niet meer altijd en ik kan niet de nieuwste applicaties testen. Onlangs nog kreeg ik het verzoek een AMC-app te testen en moest ik daarvoor het apparaat van een collega lenen. Een keertje is dat geen probleem maar het zal vaker gaan voorkomen. Omdat ik niet gewend ben om mijn problemen naar een ander door te schuiven betekent dat oriëntatie op wat anders. Die iPod met zijn 64GB kan altijd nog worden ingezet als muziekspeler en backup voor e-mail en contacten.

iPad mini met los toetsenbord

Een iPhone hoef ik niet want mijn Motorola V3 bevalt uitstekend om mee te bellen en mijn jaszaktoestel, de Sony Cybershot DSC WX300, schiet veel betere foto's dan een iPhone. Rest er nog de iPod Touch V5 met 64GB of een overstap naar een iPad mini Retina. Die laatste zou ook als e-reader en navigatietoestel dienst kunnen doen als ik maar de juiste verse aanschaf. Gecombineerd met een toetsenbordje zou het zelfs in de bagage schelen want dan blijft waarschijnlijk de laptop thuis.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=twnz7qZwab8[/youtube]

Ik moet het nog maar even aanzien. De hardware loopt niet weg en zeer waarschijnlijk komt Microsoft in de Lumia en de Surface (mini) series ook nog wel met een even bruikbaar apparaat uit dat van soortgelijke applicaties kan worden voorzien. Misschien is het zelfs nog wel de moeite om even te wachten totdat Apple het licht ziet en een 11"MacBook Air met retinascherm gaat produceren.

732 GI
stupor mundi

Quote    Reply   

#5 [url]

Feb 22 14 11:15 AM

Vooralsnog is apple ff druk met andere zaken:

732 GI
stupor mundi

Quote    Reply   
Remove this ad

#7 [url]

May 5 14 7:53 AM

Hmm, de iPod krijgt nog meer kuren. Aangezien er nog geen Linuxvariant van die dingen (zonder Google) bestaat betekent het nu toch echt verder gaan kijken voordat het ding het helemaal begeeft.

De voorlopige kandidaten:

iPad Mini met Retina scherm
[dailymotion]x1749bb[/dailymotion]

iPod Touch v.5 (of een eventuele opvolger)
[dailymotion]x153725[/dailymotion]

Ik ben er nog niet uit.

732 GI
stupor mundi

Quote    Reply   
Add Reply

Quick Reply

bbcode help